sobota, 1 lutego 2014

Cynamonki z orkiszowej mąki i suszonymi owocami

Cynamonowe bułeczki to świetny pomysł na zdrowe i smaczne śniadanie lub przekąskę w ciągu dnia. Są też idealnym rozwiązaniem na posiłek dla dzieci. Nie zawierają one białego cukru, białej mąki i masła. Zamiast tego znajdziemy w nich orkiszową mąkę, cukier brzozowy (ksylitol) oraz olej kokosowy. O zaletach tych produktów szczegółowo rozpiszę się w kolejnych postach, ponieważ każdy z nich z osobna zasługuje na dłuższą uwagę. Jest to skarbnica zdrowia!


ciasto:

0,5 kg mąki orkiszowej
jajko
1 łyżeczka cukru trzcinowego
3 łyżki ksylitolu
1/4 kostki drożdży
pół szklanki ciepłego mleka – ja użyłam migdałowego
3 łyżki oleju roślinnego lub oliwy extra vergine
3/4 szklanki ciepłej wody

farsz:

filiżanka suszonych rodzynek
filiżanka suszonej żurawiny
50g płatków migdałowych
słoiczek dżemu niskosłodzonego – u mnie brzoskwiniowy, domowej roboty
2-3 łyżki cynamonu
6 łyżek oleju kokosowego


  1. Przygotowujemy rozczyn z drożdży: w mleku rozpuszczamy brązowy cukier i drożdże, odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
  2. Do miski przesiewamy mąkę i ksylitol. Dodajemy jajko, wodę, olej i wyrośnięty rozczyn z drożdży. Mieszamy. Wyrabiamy na stolnicy, aż ciasto będzie miękkie i gładkie.
  3. Wyrobione ciasto wkładamy do opruszonego mąką naczynia, przykrywamy ściereczką i pozostawiamy na godzinę do wyrośnięcia, w ciepłym miejscu.
  4. Po tym czasie ciasto dzielimy na dwie równe części i każdą z nich rozwałkowujemy na placek w kształcie prostokąta o grubości 3 mm.
  5. Każdy z placków smarujemy olejem kokosowym i dżemem. Posypujemy suszonymi owocami i płatkami migdałowymi oraz cynamonem. Dla tych, którzy lubią słodkie wypieki, placek dodatkowo możemy polać miodem.
  6. Każdy z placków zawijamy w roladę i kroimy w 3 centymetrowe krążki. Układamy na blasze,  wyłożonej papierem do pieczenia.
  7. Wstawiamy do nagrzanego piekarnika (200 stopni C) i pieczemy około 25 minut, aż cynamonki będą rumiane. Smacznego!
fot. Kamil Ćwiklewski

27 komentarzy:

  1. uwielbiam Twoje przepisy, zdjęcia, wszystko na tej stronie!!! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Ps: Wszystkiego dobrego z okazji urodzin :P :)

      Usuń
  2. Uzdrowione drożdżóweczki, mniaaam! Częstuję się jedną : )

    OdpowiedzUsuń
  3. fantastyczne bułeczki! od razu jak je zobaczyłam spodobał mi się pomysł :) fajnie, że są nadziane suszonymi owocami, a do tego - pełne zdrowia! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warte upieczenia :) Nawet mój tato, który od takich "uzdrowionych" słodkości stroni, stwierdził, że są pyszne! Pozdrawiam

      Usuń
  4. ile kalorii ma jedna bułeczka?pozdrawiam,M

    OdpowiedzUsuń
  5. Widzę, że konfitury własne, a może babcine?

    OdpowiedzUsuń
  6. ile wychodzi sztuk z takiej porcji?? bo na mnie samą, to by mi z 6 sztuk takiej samej wielkości jak na zdjęciach wystarczyło na 3 dni :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z porcji wychodzi około 18 sztuk, więc możesz zrobić z połowy porcji. Akurat na 2-3 dni, a reszta współlokatorom ;) poza tym moje są połowę mniejsze niż te dostępne w sklepach :) Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. bo właśnie wyglądają mega apetycznie. Jedne zrobiłabym z dżemem i żurawiną wedle przepisu, a drugie z cynamonem i jabłkiem pokrojonym w drobną kosteczkę i byłyby niczym te świeżutkie, mięciutkie ze sklepu, z tym że te są zdrowe i bez zwykłej mąki pszennej :) z mąki orkiszowej jeszcze nic nie robiłam, ale własnie noszę się z zamiarem kupna i wypróbowania :)

      Usuń
  7. jak długo trzeba czekać na urośnięcie rozczynu? :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeśli masz ochotę zapraszam do zabawy: http://walkingondream.blogspot.com/2014/02/liebster-blog.html

    pozdrawiam

    Monika

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli będzie taka możliwośc, wrzucisz przepis na taki domowy dżem? Eksperymentuje z domowymi przetworami i chętnie poznałabym przepis Twojej mamy :-) Pozdrawiam Diana

    OdpowiedzUsuń
  10. Aż ślinka cieknie;) A jak ślicznie to wygląda !!

    OdpowiedzUsuń
  11. bardzo apetycznie wygladaja i z pwenoscia tak smakuja :D mam tylko pytanie ile dokladnie tych drozdzy ? bo moje opakowanie ma 42g tak ze niebardzo wiem czy Twoje mnialo tyle samo ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. a może dodasz kiedyś przepis na domowe konfitury? :))

    przepyszne przepisy i cudowne zdjęcia! pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  13. Pysznee :) :D
    Ile jedna ma kalorii?
    Uwielbiam twojego bloga :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Czy do wszystkich swoich wypieków z mąką orkiszową stosuje Pani mąkę orkiszową typ 2000?
    Jestem zachwycona Pani przepisami i zamierzam je wypróbować, w szczególności te na desery :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Zrobiłam i są prze pyszne! dziękuję za przepis;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Czy można zastąpić cukier zupełnie ???

    OdpowiedzUsuń
  17. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  18. Moje dzieci bardzo lubią takie cynamonki i za każdym raz jak je robię to już nie mogą się doczekać. Ja staram się robić wiele wypieków z wykorzystaniem przepisów od https://basiazsercem.pl/ i jak do tej pory żaden mnie nie zawiódł. Wszystkie wypieki wychodziły perfekcyjnie i przede wszystkim były smaczne.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...