poniedziałek, 5 marca 2018

Kawa pięciu przemian, dlaczego warto ją pić?

    Tak, zdecydowanie jestem kawoszem. Uwielbiam kawę, jej zapach i atmosferę jaka towarzyszy piciu jej z rana <3 O właściwościach kawy pisałam już dawno temu KILK. Wtedy jeszcze nie znałam kawy według kuchni pięciu przemian. Gdy ją spróbowałam... To była miłość od pierwszego wejrzenia. Chcesz wiedzieć jak ją przygotować i jakie korzyści zdrowotne wynikają z jej picia? Zatem zapraszam do lektury! 
Na początek kilka słów o kuchni pięciu przemian. Pochodzi ona z medycyny chińskiej. Według niej wszystko to, co zjadamy, ma wpływ na stan naszego zdrowia. Niemal każda choroba wynika z braku równowagi na talerzu. 

W kuchni 5 przemian najważniejsza jest kolejność dodawania poszczególnych produktów, tak aby przygotowywana potrawa zawierała w sobie 5 elementów (żywiołów):

D – Drzewo, wiosna – wątroba, woreczek żółciowy [smak kwaśny]
O – Ogień, lato – serce, jelito cienkie, układ krążenia [smak gorzki]
Z – Ziemia, późne lato – śledziona, trzustka, żołądek [smak słodki]
M – Metal, jesień – płuca, jelito grube [smak ostry]
W – Woda, zima – nerki, pęcherz moczowy. [smak słony]

Kończymy zawsze na tym żywiole, od którego zaczęliśmy. Zimą, jesienią i wczesną wiosnę polecam skończyć na ogniu. Wspomaga on trawienie, przyspiesza metabolizm i rozgrzewa.

Kolejne składniki dodajemy po sobie w odstępstwach 1-2 minutowych lub dłuższych. Według kuchni chińskiej im dłuższe gotowanie, tym lepszy wpływ na smak i nie tylko.
Warto dodać, że teoria pięciu elementów zaleca stosowanie produktów regionalnych - czyli zamiast pomarańczy czy bananów częściej powinniśmy wybierać nasze polskie jabłka lub owoce leśne :)

Przygotowanie kawy zgodnej z kuchnią pięciu przemian, zajmie nam zatem nieco więcej czasu niż kawy z ekspresu czy o zgrozo rozpuszczalnej. Jednak dla jej korzyści zdrowotnych myślę, że warto uzbroić się w cierpliwość. 
Kawa ta bowiem:
- nie zakwasza organizmu
- stymuluję pracę nerek
- rozgrzewa
- osusza wewnętrzną wilgoć
- wzmacnia organizm - zalecana przy przemarznięciu i osłabieniu organizmu oraz przemęczeniu
- jest pomocna przy przejedzeniu
- jest dobrze tolerowana przez osoby cierpiące na zgagę, chorobę wrzodową itp

Namówiłam? Czas zatem na przepis!

Składniki potrzebne do przygotowania filiżanki kawy pięciu przemian to:

O - OGIEŃ [smak gorzki] - woda, ok. 150-200ml
Z - ZIEMIA [smak słodki] - cynamon, 1/2 płaskiej łyżeczki
M - METAL [smak ostry] - kardamon- szczypta, goździk, imbir - szczypta, chili - szczypta
W - WODA [smak słony] szczypta soli
D - DRZEWO [smak kwaśny] kilka kropel soku z cytryny
O - OGIEŃ [smak gorzki] czubata łyżeczka dobrej jakości świeżo zmielonej kawy

1. Zagotowujemy wodę, zmniejszamy ogień i w odstępstwach 1-2 minutowych dodajemy wyżej wymienione przyprawy. 
2. Po dodaniu ostatniego elementu - kawy - gotujemy ok. 5 minut. 
3. Zestawiamy z ognia, czekamy chwilę i przelewamy przez sito.  
Kawy takiej nie wolno zabielać (!). Utrudnia to trawienie. Można za to posłodzić miodem. 

Smacznego! Dajcie znać czy Wam smakowała?






64 komentarze:

  1. Nie napisałaś że woda w smaku gorzkim, to wrzątek, bo woda zimna, to smak słony.To ważna wiadomość dla laików. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ogólnie uwielbiam kawę :)

      Usuń
    2. Ja znalazłam bardzo dobrą diete która mi pomogła schudnąć 15 kg! Jest ona na tej stronie: https://dietalux.wordpress.com/

      Usuń
  2. Bardzo podoba mi się tematyka. Jest bardzo interesująca. Lubię takie tematy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo podoba mi się tematyka. Jest bardzo interesująca. Lubię takie tematy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny przepis, muszę wypróbować :)
    PS. Robisz tutaj świetną robotę!

    OdpowiedzUsuń
  5. Naprawdę świetny jest ten blog. Nie moge się doczekać kolejnych wpisów.

    OdpowiedzUsuń
  6. U nas kawa pięcu przemian króluje już od paru lat:) Warto ją pić. Fajnie to opisałaś. Ogólnie kuchnia pięciu przemian to temat, którym polecam się wszystkim zainteresować :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawy blog. Jestem pod wrażeniem. Na pewno będę częściej tutaj zaglądać. Lubię blogi o takiej tematyce.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie słyszałem o takiej kawie, czas spróbować ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zbyt mało społeczeństwa słyszało o tej kawie, a szkoda bo jest świetna. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię blogi o takiej tematyce. Bardzo podobają mi się tematy które są tutaj poruszane. Jestem pod wrażeniem. Super.

    OdpowiedzUsuń
  11. Takich blogów i tematyce zdrowotnej brakuje w sieci. Fajny blog i bardzo pomocny. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawa tematyka tego blog. Lubię blogi tego typu. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciekawy pomysł na kawę. Muszę kiedyś spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  14. świetna ta kawa, musze spróbować!

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetny blog. Lubię stronki tego typu. Jestem pod ogromnym wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  16. Obecnie w sieci głośno jest o kawie pięciu przemian. Wiele osób wydaje opinię, że działa. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetny blog. Bardzo podobają mi się blogi tego typu. Jestem pod ogromnym wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  18. Pierwszy raz słyszę o kuchni pięciu przemian,a Ty właśnie bardzo mnie nią zainteresowałaś przy pomocy tego, co uwielbiam - kawy. Będę musiała wypróbować, zobaczymy, co mi z tego wyjdzie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Mówi się, że kawa nie jest zdrowa a okazuje się, że prawda jest inna :) Super post. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja znalazłam bardzo dobrą diete która mi pomogła schudnąć 15 kg! Jest ona na tej stronie: https://dietalux.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. Też szczerze mówiąc pierwszy raz słyszę o takiej kawie, ale ta kompozycja smaków wygląda bardzo obiecująco ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Dzień bez kawy to dzień stracony. Nie wiem jak wy, ale ja zawsze zaczynam swój dzień śniadaniem z kawą :)

    OdpowiedzUsuń
  23. U mnie kawa w sumie wchodzi pod każdą postacią i każdy jej rodzaj. Żadnej kawy po prostu nie odmawiam :D

    OdpowiedzUsuń
  24. Dzieki wielkie za przepis, na pewno sprobuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Można śmiało powiedzieć, że blog ten jest bardzo oryginalny, posty napisane w fajny, przystępny sposób dla czytelnika. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  26. Kawa z samego rana zawsze musi być! Ciekawe wpisy będę zaglądała tutaj częściej ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. bardzo wyczerpujące informacje dzieki wielkie :)

    OdpowiedzUsuń
  28. krótko zwięźle i na temat brawo Ty !

    OdpowiedzUsuń
  29. The lack of proper management skills leads to poor
    validation techniques and saturation of the products due to excess production. They also offer dkscounted
    rates for those who need to surf the web for longer durations aas well as for night packages.
    Alternatively, users willl be able to back up their information on i
    - Cloud.

    OdpowiedzUsuń
  30. Another protocol running on the wireless router with bbe NAT (Network Address Translation),
    wwhich translates locally routable IP Addresses to Globally routable IP Addresses needed
    on the Internet. However, the internet banking revolkution has
    had other positive effects as well. Thefe are lots
    of benfits of cheap satellite internet.

    OdpowiedzUsuń
  31. Thanks for finally writing about >"Kawa pieciu przemian, dlaczego warto ją pić?" <Liked it!

    OdpowiedzUsuń
  32. You have made some decent points there. I checked on the net
    to learn more about the issue and found most people
    will go along with your views on this site.

    OdpowiedzUsuń
  33. I don't know if it's just me or if perhaps everybody else encountering problems with your website.
    It seems like some of the written text within your posts are
    rinning off the screen.Can someone else please provide
    feedback and let me know if this is happening to them too?
    This might be a problem with my browser
    because I've had this happen previously. Thank you

    OdpowiedzUsuń
  34. Z chęcią wykorzystam ten pomysł u siebie. Dam znać jak się sprawdza u mnie!

    OdpowiedzUsuń
  35. No akurat takiej kawy to ja jeszcze nie znam, chociaż już w swoim życiu wypiłam ich całkiem sporo. Tym bardziej kiedy posiadam fajny zestaw do parzenia i pica kawy od https://duka.com/pl/jedzenie-i-serwowanie-potraw/kawa-i-herbata więc wtedy wychodzi najpyszniejsza.

    OdpowiedzUsuń
  36. Kawa jest niezawodna rano w południe i wieczorem!

    OdpowiedzUsuń
  37. Oprócz picia kawy jako po prostu napoju to na bazie kawy piłam likier, jadłam ciasto ale tego rodzaju deseru nigdy nie miałam okazji spróbować. Super, że jest przepis, będę mogła się z nim zmierzyć. Osobiście bardzo lubię kawę, nie wyobrażam sobie dnia bez tego aromatycznego napoju. Co do wyboru to super jakość ma kawa https://allegro.pl/produkt/lavazza-qualita-rossa-1kg-kawa-ziarnista-4fe08142-573b-4ffa-b108-69ef6dbded76 , a do tego intensywny smak i aromat. Jeśli jeszcze nie mieliście okazji takiej spróbować to szczerze polecam.

    OdpowiedzUsuń
  38. Na początku sceptycznie podchodziłem do takiej kawy, ale w końcu spróbowałem i nie żałuję. Teraz regularnie ją piję.

    OdpowiedzUsuń
  39. cenne wskazówki na tym blogu

    OdpowiedzUsuń
  40. Generalnie zawsze czytam etykietę zanim wypiję konkretną kawę.

    OdpowiedzUsuń
  41. Ten wpis jest bardzo interesujący

    OdpowiedzUsuń
  42. Również uwielbiam pić kawę, ale postanowiłam również schudnąć i zamówiłam takie cudo https://fituroda.pl/keto-bullet-napoj-kawowy-czy-warto-wlaczyc-go-do-swojej-diety/ dzięki tej kawie udało mi się zgubić także zbędne kilogramy :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Kawa jest bardzo zdrowa jeżeli pijemy ją w odpowiednich ilościach.

    OdpowiedzUsuń
  44. To prawda, kawa jest bardzo zdrowa i co ciekawe - wpływa na naszą wagę w pozytywny sposób.

    OdpowiedzUsuń

  45. Pożyczki ratalne online — przez internet Coraz więcej osób decyduje się na tego typu pożyczki ze względu na ich popularność i łatwość otrzymania. W porównaniu do tradycyjnych pożyczek, pożyczki ratalne online są bardziej dostępne i oferują wiele korzyści.

    OdpowiedzUsuń
  46. Chwilówki z natychmiastowym przelewem Dzięki nim można szybko otrzymać potrzebne środki finansowe, bez konieczności wychodzenia z domu i stania w kolejkach. To wygodne rozwiązanie dla osób, które pilnie potrzebują wsparcia finansowego i chcą załatwić wszystko przez internet.

    OdpowiedzUsuń
  47. Pilna pożyczka na dzisiaj W przeciwieństwie do tradycyjnych pożyczek, pożyczki ratalne online oferują wiele korzyści. Można dostosować raty do swoich możliwości finansowych, co znacznie ułatwia spłatę zobowiązania. Dodatkowo, ten rodzaj pożyczek jest bardziej dostępny dla osób z ograniczonym dostępem do tradycyjnych instytucji finansowych. Dzięki temu, pożyczki ratalne online stały się popularnym wyborem dla wielu osób w potrzebie.

    OdpowiedzUsuń
  48. Nie powiem, bo ja też jestem ogromną fanką kawy. Ale powiem wam, że staram się nie przesadzać z nią. Ogólnie teraz planuję kupić teraz wodę alkaiczną https://ideau.pl i taką wodę pić, ponieważ dowiedziałam się, że ma ona dobroczynny wpływ na organizm - także super.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...